Mani
Dilediğini engelleyen Cenab-ı
Hak buyuruyor: "Allah'ın insanlara açacağı
herhangi bir rahmeti tutup hapseden
olamaz.
O'nun tuttuğunu O'ndan sonra salıverecek de yoktur." (Fatır,
2)
"De ki: 'Öyleyse bana bildirin, Allah bana bir zarar vermek isterse, Allah'ı bırakıp da taptıklarınız, O'nun verdiği zararı giderebilir mi? Yahut bana bir rahmet dilerse, O'nun rahmetini önleyebilir mi?' " (Zümer, 38) Resulullah
buyuruyor: "Ey Allahım! Senin verdiklerine mani olacak, mani
olduklarını da verecek kimse yoktur." Allah,
inkarcıları kötülerken bu ismi kullanmış ve şöyle
buyurmuştur: "Ve hayra da mâni olurlar." (Maun, 7) Allah'ın Mâni olması, dünyada olabileceği gibi ahirette de olabilir. Allah bu dünyada kimi marifet ve ibadetlerinden men eer, zikrini onu termel azığıyapmazsa, bu kimse gerçek anlamıyla bütün hayırlardan mahrum edilmiş olur. En büyük musibet işte budur. Hem dünyada hem de ahirette ilahi ihsanlardan men edilenler, hiçbir zaman mesut olmazlar. Allah, nimet verme ve vermemeye kadir olandır. O'nun vermemesi cimriliğinden değil, bir hikmetinin gereğidir. Mani
olan Allah, düşmanlarına karşı dostlarını koruyuphimaye eden ve onlara
yardım edendir. Her
müslüman, Allah'tan başka men eden ve engelleyen olmadığına
inanmalıdır.
Gerçek veren ve mani olanın Allah olduğunu bilen kimsenin, kalbini
insanlarla
meşgul etmemesi, onlara güvenip dayanmaması, kanaatkar ve hoşnut
bir
kalple Rabb'ine yönelmesi gerekir. İnsanlardan biri
mani olduğunda, gerçek mani
olanın
Allah olduğuna inanmalı, aracıları bir kenara iterek onlarla meşgul
olmamalıdır.
Allah'ın bütün varlıklara üzerinde güç sahibi olduğunu, gölgenin gölgesi olduğu şey üzerinde bir etkisi olmadığı gibi insanların da gerçekte bir etkisi olmadığını bilmelidir. Bu yüzden gerçek fail olan Allah'ı düşünmeden mani olan insanları kötülememelidir. Allah, hayra mani olanı kötülediği için kötülemelidir. |