Müta'ali Pek yüce, yüceler yücesi, aklın alabileceği herşeyden pek yüce Cenab-ı
Hak buyuruyor. "O, yücedir, büyüktür." (Bakara, 255) "Yüce Rabbinin adını tesbih et." (Ala,1) Allah'ın
yüceliğinin üstünde hiçbir yücelik yoktur. Allah, her üstün ve yüksek
makamın daha üstündedir. Allah kendi zatında yücedir. bu
yüzden her şeyden daha yücedir.
Yücelikte
Allah'ın hiçbir kusur ve ayıbı yoktur. O, mutlak olarak en yücedir. O,
ilimde,
kudrette, hayatta, cömertlikte, merhamette ve diğer bütün sıftlarında
kusursuz
ve mükemmel olduğu gibi yücelikte de eksiksiz ve kusursuzdur. O'nun bu
yüceliği cihet ve mekan bakımından değildir. Zira O, cihet ve mekandan
münezzehtir (arınmıştır).Her şey, O'nun kudreti ve iktidarı altındadır.
Yaratılmışları överken mübalağadan özellikle sakınmak ve hiçbir yaratılmışı asla bu anlama varan bir üslub ve vurgu ile yüceltmemek lazımdır. Bu kavram ancak Allah'ı nitelendirir ve sadece O'na tahsisi gerekir. İnsanların bir
kısmı etraflarındaki sayısız delile rağmen
Allah'ın
ululuğunu, yüceliğini takdir edemezler. Son derece aciz oldukları halde
kendilerini büyük görmekte, kendilerini Yaratanı ise hiç
düşünmemektedirler. Bu
büyüklenme duygusunun nedeni kötülüğü emreden bir nefse sahip
olmasıdır. Ancak
iman edenler Allah'ın yüceliği karşısında insanın ne derece aciz bir
varlık
olduğunu, hiçbir şeye güç yetiremeyeceğini bilirler. Evrenin
her noktası Allah'ın büyüklüğünü
yansıtır. Ama O'nun sonsuz gücünü ve ilmini anlatmaya asla kafi gelmez.
Allah
her türlü ortaklıktan, kusurdan, eksiklikten, sınırdan münezzeh
olandır.
Bütün üstün sıfatların ve bütün güzel isimlerin tek sahibidir. O'nun
ilmi,
aklı, gücü, kudreti, rahmeti, şefkati, fazlı, ihsanı sonsuzdur.
'Sonsuz' kelimesi
Allah'ın büyüklüğünü kavrayabilmek için üzerinde iyi düşünülmesi
gereken bir
kavramdır. Allah ölümlerinden sonra insanları yeni bir yaratılışla
yaratacak ve
bundan sonra dünyada yaptıklarının bir karşılığı olarak cennet veya
cehennemde
devam edecek olan sonsuz hayatlarını başlatacaktır. Burada yüz değil,
bin
değil, yüzbin veya milyar yıl da değil, trilyon ya da katrilyon kere
katrilyon
yıl da değil, sonsuza kadar sürecek bir ömürden bahsedilmektedir. Yani
yüz
trilyon insan olsa, gece gündüz hiç durmadan yüz trilyonu yüz trilyon
ile
çarparak ilerleseler, yüz trilyon ömürleri olsa ve ömürleri boyunca bu
işle
uğraşsalar yine de yıl sayısını hesaplayamayacakları kadar uzun bir
ömür. Oysa
Allah öyle büyük bir ilme sahiptir ki insana göre 'sonsuz' olan herşey,
O'nun
bilgisi dahilindedir. Zamanın ilk yaratıldığı andan sonsuza değin
geçecek olan
her olayı, her düşünceyi, vakitleri ve şekilleri ile belirleyen ve
bilen O'dur.
|