Kabiz Ruhları
kabzeden, canalan, sıkan, daraltan,
rızkı belli ölçülerde veren Cenab-ı Hak buyuruyor: "... Ancak O’na döndürüleceksiniz." (Bakara, 245) Kullarına
kudretiyle ve iradesiyle muamele ederel maddi ve manevi alanda daraltan
manasındadır. El Kabız ismi Kur'ân'da isim olarak zikredilmemekle
birlikte Allah'ın kabzetmesi fiili olarak zikredilir.
Bütün canlılara hayat veren, ölüm anında varlıkların ruhlarını kabzeden O'dur. Maddi yönden fakirleştiren ve daraltanında, zengin edip genişleten de Allah'dır. Zenginken fakir olanları, güçlü iken zayıf olanları, yüksek makamlardan düşenleri, bilginken bunayanları gördüğümüz gibi, fakirken zengin olanları, Mekke'de zayıf görüldüğü halde Mine'de güçlenenleri, Bilal-i Habeşi gibi kafirlerin kölesi iken mü'minlerin efendisi olanları, Yusuf (s.a.v.) gibi hapishaneden Mısır'a sultan olanları, Ümmi iken kıyamete kadar gelecek insanlara ilim öğreticisi olan Hz Muhammed'i yaratan O'dur. Alan da veren de Allah'tır. Allah, dilediği kişinin imkanlarını artırarak şükredip etmeyeceğini, dilediğinin de imkanlarını daraltarak nankörlük edip etmeyeceğini dener. Dolayısıyla insanların sahip olduğu veya olamadığı şeyler kendileri için bir kazanç değildir. Bunlar sadece geçici dünya hayatını mı gerçek yurt olan ahireti mi istediklerini denemek için Allah'ın yarattığı imtihanlardır. Eğer
kişi bu gerçeğin
farkına varmaz ve elindeki herşeyi kendisinin zannedip cimrilik yapar,
Allah'ın
dilediği şekilde harcamazsa o zaman Allah elindeki imkanları
daraltabilir. Tam
aksi olarak elindeki herşeyin kendisine Allah'ın rızasını kazanacak
şekilde
kullanılması için verildiğini bilen kişilerin de imkanlarını artırır,
dünyada
da ahirette de onlara en güzeliyle karşılık verir. Kulun
bu isimden nasibi, onun Allah'ın bizzat kendisinin vermiş
olduğunimetlerini tutmasını gerektirir. Bir başkasının eliyle verileni
değil. Zira mülk, Allah'ın dışında bir kimseye ait olmadığı gibi, veren
de allah'tan başkası değildir. Kul Kabiz ismiyle ahlaklanırsa
sözleriyle, diğer varlıkların kalplerini hk tarafına yönlendirir. Bir kimse "Yâ Kâbiz" ismini kırk gün kırk lokma üzerine yazıp yese o kimse açlık mihnetinden emin olur. |